Skip to content

Bli mer produktiv

01. Legg en plan
02. Reduser distraksjoner
03. Hva bør du gjøre først?
04. Tren på selvdisiplin
05. Du kan gjøre det utrolige
06. Øk din motivasjon
07. Ikke la tilbakeslag trekke deg ned
08. Vær målrettet
09. Ta vare på deg selv
10. Hvorfor det er viktig å være organisert?
11. Når trenger du å delegere?
12. Unngå utbrenthet
13. Rekvisita er en faktor
14. En positiv sinnstilstand
15. Motstå negativitet
16. Oppgavene for ditt mål
17. Om medarbeidere og ansatte
18. Belønn deg selv langs veien
19. Motstå å overutvide deg selv
20. Hvorfor du trenger å stresse ned
21. Angi og rangere dine prioriteringer
22. Tren på kommunikasjonsferdigheter
23. Strategier

 
 
cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

1.  LEGG EN PLAN

Planlegging og tidsstyring viktig. Du foretrekker kanskje å kalle det struktur, sette deg selv til oppgaven, eller en plan. Uansett hvilket ord eller begrep som fungerer for deg er greit. Så lenge du tar det på alvor, og setter det i praksis, skaper du et av de grunnleggende prinsippene for produktivitet. Det kan være en god idé å tenke over dette, og hvorfor denne faktoren er så viktig for å lykkes.

Kanskje du kan begynne med å tenke på det motsatte – måter som ikke fungerer. Selv om du har en veldig liten oppgave å fullføre, hvis du ikke disponerer tiden din på riktig måte, kan den bli gjort for sent, eller ikke i det hele tatt. Det kan hende du jobber med en deadline, eller har en oppgave som ikke har en bestemt tid å fullføre. Hvis du ikke har en plan for å få det gjort, vil ikke resultatene være tilfredsstillende. Mens utsettelse og sløsing med tid hindrer produktiviteten, kan mangel på effektiv tidsstyring være like ødeleggende.

Å øke produktiviteten og få ting gjort betyr å ha en god plan. Først må du vite nøyaktig hva som må gjøres. For det andre, selv om du ikke har en bestemt frist, må du også bestemme når det skal gjøres. Det tredje trinnet er å sette deg selv i oppgaven med å gjøre det. Du ønsker å oppnå målene dine, enten de er kortsiktige eller langsiktige. Du vil også være stolt av og fornøyd med resultatene. Når du ikke er fornøyd med å bare «gå med strømmen», og i stedet tar planen din seriøst hvert trinn på veien, er du nesten garantert suksess, stolthet og tilfredshet. Struktur og tidsstyring kan være lett for deg, hvis de har vært en vanlig del av livet ditt. Hvis du ikke er vant til disse konseptene, er det nå på tide å implementere dem i hverdagen.

Enten du oppretter en egen bedrift, jobber for noen andre, eller om arbeidet ditt er å ta vare på familien din, vil du høste mange fordeler av å sette opp en god plan. Hvis du noen gang har følt at det ikke er nok timer i døgnet til å gjøre alt du trenger å gjøre, vil dette være et veldig positivt skritt for deg. Du vil bli positivt overrasket over hvor mye du kan oppnå. Med en plan kan du oppleve at du får gjort mer hver dag enn du vanligvis oppnår på en uke. Ikke bare vil du bli mer produktiv, men det vil bli mye lettere å nå hvert mål. Du vil snart sette pris på denne viktige faktoren for suksess.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

2.  REDUSER DISTRAKSJONER

Det er få ting som blokkerer produktiviteten så raskt og så sikkert som distraksjoner. Når du ikke kan konsentrere deg og fokusere ordentlig, kan du ikke få ting gjort. Selv om du oppnår noe, kan det føles stressende og frustrerende. Enten du er på jobb eller på skolen, vil det å redusere distraksjonene som påvirker din evne til å være produktiv hjelpe deg til å få gjort mer. Det er to hovedpunkter du bør huske på når du planlegger å redusere distraksjonene i miljøet ditt. Det første punktet er hva som fungerer for deg og hva som fungerer for noen andre kan være helt annerledes.

Det andre punktet er at med mindre du har undersøkt vanene dine, er du kanskje ikke hundre prosent sikker på hvilke vaner som er mest effektive for deg. Den gode nyheten er at det ikke krever mye tid eller krefter å vurdere hvordan vanene dine påvirker produktiviteten din, og begynne å justere dem deretter. Hvis du er som folk flest i disse dager, har multitasking blitt en del av hverdagen din og hverdagsvokabularet ditt. Det kan være en rekke ting du må gjøre på en dag, og du kan gjøre dem samtidig. Hvis du overdriver med multitasking, kan det få to konsekvenser.

Du får kanskje ikke alt gjort; eller du kan spre deg for tynn og ikke få tilfredsstillende resultater. Det samme kan sies om distraksjoner. Forsøk på å gjøre en jobb – og å gjøre den riktig og godt – vil ikke gi tilfredsstillende resultater hvis distraksjoner får komme i veien. Arbeid mens du lytter til musikk, ser på TV eller chatter på telefonen er ikke begrenset til tenåringer. Mange voksne gjør disse tingene på hjemmekontorene sine, og til og med på et kontor som er okkupert av andre mennesker. Kanskje hjelper de konsentrasjonen din – men de kan like gjerne ødelegge konsentrasjonen din og distrahere deg fra det du gjør.

Å bli mer produktiv krever litt analyse av vanene dine. Du kan slå av noen eller alle disse distraksjonene, og se om du er bedre i stand til å fokusere på oppgaven. Du kan finne ut at du kan få jobben gjort bedre, raskere og mer effektivt, uten forstyrrelser i det hele tatt. På den annen side kan du oppleve at en av disse faktorene faktisk hjelper på konsentrasjonen og fokuset.


Selv om det er enkelt å finne det som fungerer for deg hvis du jobber på egen hånd, kan det være litt mer komplisert hvis du jobber med andre. Du kan oppleve at kollegaer som stadig bruker telefonene sine, besøker eller spiller radioer i nærheten av arbeidsområdet distraherer deg fra å fokusere på jobben din. Hvis du nærmer deg dem høflig, kan dette være alt som skal til for å redusere distraksjonene slik at du kan konsentrere deg om jobben din.




cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

3.  HVA BØR DU GJØRE FØRST?

Hvis du tenker på da du gikk på skolen, husker du kanskje at lærere fortalte deg at den beste måten å nærme seg lekser og andre prosjekter på var å gjøre den vanskeligste oppgaven først. De kan også ha rådet deg til å ta tak i lekseemnet du ikke likte mest først, før du går videre. Den samme tilnærmingen kan i stor grad forbedre produktiviteten din i dag. Når du forbereder deg på å begynne en ny dag på jobben, prøv å begynne å sette denne tilnærmingen ut i livet. I stedet for å begynne med en oppgave du liker, eller en som kommer lett til deg, start med en du misliker, eller en som du føler vil være ganske vanskelig.

På slutten av dagen kan du bli positivt overrasket over hvor mye du har oppnådd. Du vil også føle at dagen har gått mye jevnere. En grunn til dette er at du vil ha mer energi i starten av arbeidsdagen. Når du bruker denne energien til de vanskeligste eller mest mislikte oppgavene, vil du ikke føle deg like utmattet eller frustrert når du gjør dem. En annen grunn er at hvis du begynner med oppgaver du liker, ser du ofte frem til de du misliker på en veldig negativ måte. I stedet for å nyte de lettere oppgavene mens du gjør dem, gruer du deg til de som ligger foran deg. Når du gjør de vanskeligste først, vil du ikke bare ha mer energi igjen resten av dagen, du vil også sette mer pris på de andre oppgavene når du kommer til dem. Denne tilnærmingen vil øke produktiviteten din.

Når du ikke ser på hverdagen din som en lang kamp i oppoverbakke, vil du få mer gjennomført. Å få oppgavene du misliker ut av veien først, tidlig på dagen, vil generere bedre resultater med alle oppgavene dine. Ikke bare vil du få gjort mer, du vil være mye mer fornøyd med resultatet av hver eneste oppgave. Selv om det bare er menneskelig natur å ønske å gjøre det du liker først, kan det å ha de vanskeligere tingene i horisonten bremse deg og tappe energien din. Hvis du ønsker å bli mer produktiv og oppnå de aller beste resultatene i alt du gjør, ta rådene fra lærerne dine og tak de vanskeligste jobbene først. Produktiviteten din vil øke, og du vil avslutte hver dag med en forfriskende følelse av prestasjon.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

4.  TREN PÅ SELVDISIPLIN

Selvdisiplin er en vesentlig faktor for produktivitet og suksess. Uten det blir man lat, umotivert og avhengig av andre. Mangel på selvdisiplin gjør også en ansatt, sjef eller kollega vanskelig å håndtere. Å utøve selvdisiplin betyr, på et gammeldags begrep, å sette deg selv til en oppgave. Du må vite hva som må gjøres, når det må gjøres – og gjøre det. God selvdisiplin inkluderer en grunnleggende tidsplan, eller rammeverk, for hva som må oppnås innen en bestemt tidsperiode. Du tillater deg ikke å bli avledet, eller å utsette. Å være for rigid med selvdisiplin øker imidlertid ikke produktiviteten. Det kan til og med redusere det.

Hvis du ikke tillater deg selv noen pauser gjennom arbeidsdagen, eller rom for feil i det hele tatt, er forventningene du setter til deg selv for rigide. I stedet for å få gjort mer, eller gjøre mer på kortere tid, kan det føre til at du blir frustrert over oppgavene og jobben din. Hvis du lærte deg selvdisiplin tidlig i livet, har du sannsynligvis ikke noen problemer med det nå. På den annen side, hvis skoleårene og familielivet var for rigid, eller hvis det ble forventet lite av deg, er dette et godt tidspunkt å utvikle vanen.

Du har kanskje klart å skli gjennom de første årene uten en god følelse av selvdisiplin, men det vil være en snublestein for karrieren din. En god måte å begynne å dyrke selvdisiplin på er å erkjenne hva du er ansvarlig for. Du kan begynne med å holde deg selv ansvarlig for å få jobben gjort riktig og i tide. Hvis dette er et relativt nytt konsept for deg, må du også erkjenne at feil oppstår, og kunne fikse dem uten unødig frustrasjon. Å utøve selvdisiplin inkluderer også å ikke la deg selv bli avledet av tidsløse distraksjoner og aktiviteter.

Selv om du kanskje trenger og fortjener en liten pause i løpet av arbeidsdagen din, kan det ikke kaste deg ut av kurs fra å få jobben gjort. Når du har utviklet en vane med selvdisiplin, vil det være lettere å fullføre oppgaver. De vil bli gjort bra, og i tide. Det vil øke produktiviteten din, og hjelpe deg å komme mye nærmere suksess.

cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

5.  DU KAN GJØRE DET UMULIGE

Hvis du noen gang har hatt så mange forskjellige oppgaver å fullføre, eller oppgaver som så ut til å være utenfor dine evner, vet du hvordan det er å føle at det er umulig. Når denne typen oppgaver er innenfor ditt ansvarsområde, er det noen positive måter du kan nærme deg på. Du kan finne ut at du virkelig kan gjøre det umulige. Noen ganger kan du se på oppgaver som umulige fordi du er overveldet av hvor mye du trenger å gjøre i løpet av kort tid. Selv om hver enkelt er ganske enkel, kan de utgjøre et fjell med arbeid som du ikke med rimelighet kan forvente å fullføre. Dette kan skje når du tar på deg mer enn du kan håndtere, eller når uventede «overraskelser» dukker opp uten tilstrekkelig forberedelse. En positiv tilnærming til førstnevnte situasjon er å være fornuftig om hva du kan gjøre i begynnelsen.

Enten å ta på seg for mye skyldes økonomisk nødvendighet, prøve å se bra ut for sjefen din eller overgå en kollega, eller ikke tenke gjennom det når du tar på deg hver oppgave, kan vurdere dine evner på forhånd eliminere dette problemet. En positiv tilnærming til sistnevnte situasjon er å lære å prioritere. Hvis et uventet oppdrag eller prosjekt dukker opp mens du ivaretar dine andre oppgaver, bør du bestemme deg for hvilke oppgaver som må utføres umiddelbart, og hvilke som kan vente til senere. I mange tilfeller er det en god idé å be om mer tid til å få alt gjort. Noen ganger kan du ha et prosjekt som virkelig er utenfor dine evner. I disse tilfellene er den beste tilnærmingen å erkjenne dine begrensninger.

Avhengig av omstendighetene kan du be om hjelp eller si at du ikke er i stand til å gjøre det. God tidsstyring og en klar anerkjennelse av dine evner er nøkkelen til å gjøre det umulige. I stedet for å bli overveldet av arbeid, eller stresse deg selv over noe du rett og slett ikke er i stand til å gjøre, vil du øke energien din og selvtilliten din. Selv om ingen kan gjøre alt, og ingen kan gjøre alt like bra, vil du fortsette etter beste evne. Dette vil igjen redusere følelsen av å være overveldet, og vil hjelpe deg til å bli mye mer produktiv.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

6.  ØK DIN MOTIVASJON


Vi har alle hørt folk si at de «ikke var motiverte» som en unnskyldning for ikke å få ting gjort. I de fleste tilfeller er dette en høflig måte å si at de er late. I den virkelige verden, hvor produktivitet og suksess er avgjørende, er motivasjon et nøkkelelement. Hvis det ikke faller deg naturlig, kan du undersøke måter å øke din egen motivasjon på, og sette det ut i livet hver dag. Jo mer motivert du er, jo mer vil du få gjort. En måte du kan prøve å øke motivasjonen på er å både nyte og sette pris på prestasjonene dine. I stedet for å vente til du har nådd målet ditt, begynn med å nyte og sette pris på hver oppgave du fullfører underveis. Selv om du ikke skulle ønske å kaste bort tid eller bli avsporet, kan det å gi deg selv et figurativt klapp på skulderen for oppgaver som er utført godt og riktig være en fin måte å øke motivasjonen på.

Du vil ønske å gjøre mer; og du vil fortsette å utmerke deg. Når du gjør dette, vil det også bidra til å øke utholdenheten din. I stedet for å føle deg overveldet av ett hovedmål i horisonten, som kan gjøre deg sliten og stresset, kan det få deg til å føle deg mer energisk og bedre forberedt på neste oppgave. Det er lett for en person å miste følelsen av motivasjon når han føler at han ikke får til noe. Dette kan føre til at han ikke føler seg veldig bra med det han gjør, og til og med gjør mindre. Heldigvis er det ikke vanskelig å snu dette mønsteret og komme på topp. Når du får en vane med å føle deg glad for hver oppgave du fullfører, og er stolt over hver eneste prestasjon, vil det øke motivasjonen din til å gjøre enda mer og gjøre det bedre hver gang.

Ettersom motivasjon og energi henger sammen, vil du også se at du har mye mer energi til alle oppgavene du har foran deg. Uansett hvor stort det endelige målet ditt tilfeldigvis er, eller hvor mye tid og arbeid du trenger å legge i det for å oppnå det bestemte målet, vil du bli positivt overrasket over hvor mye jevnere det hele utvikler seg. Ettersom både motivasjonen og energien øker, vil du få mer og mer gjort. Du vil se hvor stor produktiviteten kan være hver dag.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

7.  IKKE LA TILBAKESLAG TREKKE DEG NED

En av de største sperringene for produktivitet er en tilnærming som mange tar til tilbakeslag. Hvis du ser på et tilbakeslag som en fiasko, kan det ikke bare begrense produktiviteten din, men det kan gå så langt som å hindre deg i å gjøre noe i det hele tatt. Dette gjelder i alle typer arbeid, skolegang eller andre områder i livet. Når du ser et tilbakeslag som en fiasko, kan det hindre deg i å gå videre. Du kan oppnå mindre – eller du kan ikke oppnå noe i det hele tatt. Tilbakeslag forekommer på alle områder av livet. Uansett hvilken type jobb du har, opplever du dem sannsynligvis enten av og til eller med jevne mellomrom.

Tilbakeslag kan oppstå ved å gjøre feil, fra å ikke være tilstrekkelig forberedt på det du må gjøre, eller fra uventede problemer som ikke er noens feil. Måten du opplever og ser på et tilbakeslag avgjør hvordan det vil påvirke deg og din produktivitet. Uansett hvordan et tilbakeslag oppstår, er det ett syn som kan forhindre at det blir en veisperring, og faktisk øke produktiviteten din. Enten tilbakeslaget skyldtes en feil fra din side, eller om det ikke var noens feil, er det å nekte å se det som en feil det første skrittet for å få deg tilbake på rett spor. Det andre trinnet er å se tilbakeslaget som en mulighet til å gjøre det bedre neste gang.

Hvis du har gjort en feil i arbeidet ditt, er den beste tilnærmingen å prøve å rette feilen og gå videre. Selv om det er viktig at du ikke prøver å dekke over en feil, har du ikke råd til å la en feil få deg til å stoppe. Hvis du ikke klarer å korrigere det og gå videre, kan du finne deg selv å dvele ved det. Du kan slå deg selv opp for feilen, eller til og med bli besatt av den. Disse atferdene er aldri nyttige. Ikke bare vil de hindre deg i å få ting gjort, de vil også føre til at du føler deg dårlig med deg selv. På sitt verste kan det føre til at du føler deg inkompetent.

Dette er ikke måten å få ting gjort. Å se på hvert tilbakeslag som en læringsopplevelse er en mye bedre tilnærming. Du kan fortelle deg selv at du er i stand til å gjøre det bedre, og i stand til å gjøre mer. Så lenge du ser på tilbakeslag på denne måten, i stedet for som feil, vil de ikke hindre deg i å gå videre. Rett feilen og lær av den, og gå videre. Når du har utviklet dette mønsteret, og gjør det til en fast del av arbeidslivet, vil ikke tilbakeslag stå i veien for å være produktiv.


cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

8.  VÆR MÅLRETTET

«Hvis du ikke vet hvor du skal, kan det hende du ikke kommer dit». Det er en utmerket tanke å huske på. Du kan bli overrasket over hvor mange som ikke vet hva de sikter til. På den annen side kan du være en av disse personene selv. I så fall er det nå på tide å bli målrettet. Når du vet hvor du skal, er det et av de største skrittene for å sikre at du kommer dit. Når du forbereder deg på å gå på jobb om morgenen, hva er den aller første tanken du tenker på om målet ditt? Hvis du er som mange mennesker, tenker du ikke på det i form av et mål i det hele tatt. I stedet tenker du kanskje på hvor mye arbeid du må gjøre, eller hvor fin lønnsslippen vil være på slutten av uken.

Hvis du flytter tankene dine til et mål, vil du være mye mer produktiv. Avhengig av arten av jobben din, kan mål ta en rekke forskjellige former. Du kan ha noe å produsere på egen hånd, eller du kan være en del av et team. Du kan ha en veldig positiv følelse av selvdisiplin, eller fungere veldig bra som en lagspiller. Uansett hva som oppsummerer din plass i arbeidslivet ditt, vil det å være målrettet øke produktiviteten din. Å være målrettet trenger ikke å bety å kun fokusere på én stor prestasjon.

Om du begynner å se på det som en rekke små mål, vil hvert enkelt du oppnå to fordeler. Hver av dem vil gjøre deg mer motivert til å fortsette, i tillegg til at du kommer mye nærmere den store prestasjonen. Ingenting kan oppnås over natten. Alt som virkelig er verdt tar tid, krefter og arbeid. Når du retter blikket mot både det store målet i det fjerne, og hvert enkelt mål du må oppnå for å komme dit, vil du snart se hvor mye mer produktiv du vil være hvert trinn på veien. Bare å følge strømmen og ikke legge vekt på målene dine vil bremse deg. Du vil ikke oppnå mye hvis du ikke fokuserer på å oppnå. Når du vet hvor du skal, er det den sikreste måten å vite at du kommer dit på.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

9.  TA VARE PÅ DEG SELV

Hvis du er som folk flest, har du sannsynligvis opplevd å jobbe hele natten for å få til noe. Du kan ha gått uten søvn, hoppet over måltider og andre viktige faktorer i egenomsorg, med det formål å fullføre en oppgave eller overholde en deadline. Selv om det noen ganger er nødvendig å gjøre dette, vil det å neglisjere egenomsorg på regelmessig eller hyppig basis gi tilbakeslag. Helsen din kan lide mens du ikke oppnår på langt nær så mye som du hadde håpet.

Å ta vare på deg selv vil ikke bare holde deg ved god helse, det vil også holde deg produktiv. Personen som går uten søvn med jevne mellomrom, eller er avhengig av søppelmat i stedet for å spise næringsrike måltider, vil ikke være fysisk eller mentalt på nivå. Selv om du kanskje tror at du gir hundre prosent til jobben din, resulterer disse usunne vanene i at du har mindre å gi. På den annen side, hvis du får nok søvn med jevne mellomrom, og gjør et poeng av å ha et sunt kosthold, vil du ha mer å gi til arbeidet ditt.

Når du er i toppform, vil du fokusere bedre, være mer våken og ikke bli så lett sliten. Du vil gjøre det bedre, og du vil gjøre mer. Hvis arbeidsdagen din har bestått av å drikke mange kopper kaffe eller andre kunstige energiforsterkere, er det på tide å undersøke dine egenomsorgsvaner. Hvis du oppdager at du ikke har fått nok søvn, og har vært avhengig av disse produktene for å holde deg i funksjon, eller hvis du finner ut at god ernæring har blitt erstattet av søppelmat og snacks, er det på tide å vurdere hva disse vanene gjør til din generelle helse. Det er også på tide å tenke på effektene det kan ha på jobben din.

Selv om nesten alle av og til hopper over et måltid eller jobber til langt på natt, er det ikke sannsynlig at de hjelper deg til å bli mer produktiv hvis disse har blitt vaner for deg. Faktisk bremser de deg sannsynligvis ned. Selv om du har en fartsfylt jobb med mange ansvarsområder og tidsfrister, er det kontraproduktivt å forsømme riktig egenomsorg. Når du begynner å utvikle vanen med å få nok søvn og et riktig kosthold, vil du gjøre mer enn å ta vare på deg selv. Du vil få gjort mer, og bli mer fornøyd med resultatene.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

10.  HVORFOR ER DET VIKTIG Å VÆRE ORGANISERT?

Hvis du tenker på det, er det å være organisert en av de viktigste faktorene for å være produktiv. Du trenger ikke å være ekstremt stiv for å være organisert, men du trenger å være bevisst og samvittighetsfull om alt som går inn i arbeidsdagen din. Å få ting gjort betyr å være organisert med tiden din, rekvisita og utstyr du bruker, og dine forventninger. Du kan tenke på noen som er uorganisert, og hvordan det påvirker arbeidet hans. Han kan haste med vilje inn i og gjennom arbeidsdagen, gå glipp av avtaler, være usikker på hva han skal utrette, og være uforsiktig med rekvisita eller utstyr han jobber med i løpet av dagen.

Dette er en person som ikke får ting gjort, fordi det å være uorganisert hindrer ham i å være produktiv. Du vil få mye mer utrettet på kortere tid hvis du er godt organisert. Du kan begynne med å lage en grunnleggende tidsplan for hva du må gjøre og når det må gjøres. Du kan forsikre deg om at du på forhånd vet hvor alle forsyningene dine befinner seg, slik at du ikke vil kaste bort tid på å lete etter noe når du skal bruke det. Å være organisert med både tid og materielle gjenstander er ikke vanskelig i det hele tatt. Men hvis du ennå ikke har dyrket denne vanen, kan det kreve litt trening før det begynner å føles helt naturlig for deg.

Å utarbeide en oversikt over arbeidsdagen din vil hjelpe deg å være der du trenger å være, og å få ting gjort i tide. Å holde alle forsyningene dine ryddige og organiserte vil hjelpe deg å unngå å kaste bort tid og bli frustrert over å ikke lett finne gjenstander når du trenger dem. Når målet ditt er å øke produktiviteten – for å få ting gjort – er det en viktig faktor å være organisert. Hvis du er en av de mange som ennå ikke har utviklet denne positive vanen, kan resultatene forbløffe deg. Du vil snart se at du oppnår mye mer, gjør en bedre jobb og ender opp med resultater som er mer tilfredsstillende. Å bli bedre organisert i alle aspekter av arbeidslivet ditt vil øke produktiviteten betraktelig.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

11.  NÅR TRENGER DU Å DELEGERE?

Det er to forskjellige typer delegering som begge er negative. Begge kan hemme produktiviteten, i stedet for å øke den. Hvis du gjenkjenner en av disse faktorene i arbeidslivet ditt, kan du begynne å endre dem for bedre resultater. Den første negative formen for delegering involverer personen som ønsker å gjøre alt selv. Selv om dette kan høres positivt ut til å begynne med, er det faktisk ikke positivt i det hele tatt. Personen som insisterer på å ta på seg mer arbeid enn han med rimelighet kan gjøre, eller arbeid han ikke er fullt i stand til å utføre på egenhånd, gjør ikke bare seg selv mindre produktiv, men påvirker også produktiviteten til alle som regner med at han gjør jobben .

Enten han er redd for å be om hjelp, eller om han rett og slett skryter, kan det bremse alle andre så vel som ham selv. Den andre negative formen for delegering involverer personen som unndrar seg sitt eget ansvar. Han kan be andre om å gjøre oppgaver som han egentlig burde gjøre selv. Ikke bare bærer han ikke sin egen vekt, han tar opp andres verdifulle tid. Positiv delegering er fornuftig. Når du erkjenner at du ikke kan gjøre alt, og at du ikke kan gjøre alt like bra, øker du din egen produktivitet i tillegg til produktiviteten til de rundt deg. Når du har et veldig stort eller veldig tøft oppdrag eller prosjekt, vil det å spørre andre om hjelp hjelpe deg med å få jobben gjort, og få den gjort raskere.

I stedet for å se på delegering som en innrømmelse av svakhet eller inkompetanse, anerkjenner du omfanget av din egen rolle og dine egne evner. Dette vil igjen gi andre mulighet til å slå inn og bidra til å få jobben gjort. Å delegere for å gjøre mindre enn du kan gjøre, eller mindre enn du med rimelighet burde forventes å gjøre, er alltid negativt. Men når du møter mer arbeid enn du med rimelighet kan gjøre på egen hånd, eller arbeid du ikke er i stand til å fullføre på egen hånd, er delegering den fornuftige løsningen. Når en jobb må gjøres, og i tide, og vel, vil teamarbeid gi de beste resultatene.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

12.  UNNGÅ UTBRENTHET


Det er svært lite som kan forårsake en reduksjon i produktiviteten så lett som utbrenthet. Selv om du kan bli fristet til å tro at det å bruke hvert våkne øyeblikk på å jobbe med jobben din er en god måte å få ting gjort på, er det en tilleggsfaktor som du kanskje ikke har vurdert. Når du billedlig talt tar med deg jobben hjem, kan du øke risikoen for utbrenthet og få mye mindre utrettet i det lange løp. Denne formen for å ta med deg jobben hjem innebærer ikke å gjøre noe viktig arbeid på fritiden. Det innebærer å holde arbeidet ditt i tankene i de ledige timene. Når du er hjemme, eller et annet sted enn på arbeidsplassen, kan du lett brenne deg ut ved å ha det som hovedfokus.

I løpet av fritiden kan du bruke mye tid på å tenke på jobben din. Du kan bekymre deg for om du får noe gjort i tide, eller den generelle kvaliteten på arbeidet ditt. Dette kan føre til at du blir altfor stresset, engstelig og overveldet. Du kan bli mer sliten av arbeidet ditt når du tenker på det og bekymrer deg for det enn når du faktisk gjør jobben din. Hvis du faktisk ikke har arbeid å fullføre etter din vanlige arbeidsdag, kan du unngå utbrenthet ved å forlate jobben på arbeidsplassen når du går hjem. I stedet for å stresse deg selv over det du trenger å oppnå neste dag, eller hvor mye fremgang du gjør med noe du jobber med, kan du prøve å lære hvordan du kan legge igjen disse tankene og bekymringene på forretningsstedet ditt. Når du har ledig tid, utvikle noen positive vaner.

Å lære å slappe av, delta i sunn rekreasjon og gi både tid og fokus til venner og familie vil alt redusere risikoen for utbrenthet. Når du har begynt å utvikle disse vanene, vil det ikke ta lang tid før du ser resultatene. Du vil starte hver nye arbeidsdag med å føle deg fysisk, følelsesmessig og mentalt uthvilt. Du vil ha mer å gi til jobben din når du er uthvilt. Du vil bli mer motivert, mer energisk og mer produktiv.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

13.  REKVISITA ER EN FAKTOR

Du har kanskje hørt det gamle ordtaket om at en god arbeider alltid tar vare på verktøyene sine. Dette er like relevant, enten du jobber på et kontor, på en arbeidsplass eller hjemmefra. Ved å holde alle rekvisita i utmerket stand og lett tilgjengelig vil du gjøre deg mer produktiv. Uansett hva slags rekvisita du bruker i løpet av den gjennomsnittlige arbeidsdagen, kan omsorgssvikt bremse deg. Du kan ikke gjøre en jobb effektivt hvis forsyningene dine er ødelagt, skadet eller utslitt etter bruk. Hvis du prøver å bruke forsyninger som ikke er i god stand, kan kvaliteten på arbeidet ditt lide.

Det kan ta deg mye lengre tid å få ting gjort, og de vil ikke bli gjort så bra som de ville gjort med forsyninger som er i topp stand. Tenk på det på denne måten: hvis du prøver å jobbe på en datamaskin som ikke er på nivå, eller bruker et håndverktøy som er bøyd eller skadet på annen måte, eller et kontorutstyr som stopper mens du bruker det, produktiviteten din kan gå helt i stå. Du kan bli frustrert eller sint, og kanskje ikke få jobben gjort i det hele tatt. Når alle rekvisita, verktøy og utstyr holdes i ideell stand, er de i bedre form til å gjøre jobben ordentlig. Arbeidet ditt vil ikke bli bremset, og du vil ikke risikere feil fra defekt utstyr.

Gode forsyninger i god stand betyr å få ting gjort og ha de beste resultatene. Uansett hvor travelt du har for å fullføre en oppgave og avslutte en arbeidsdag, vil det å ta noen minutter for å være sikker på at alt er i god form spare deg for tid og eliminere unødvendig frustrasjon. Du kan også gjøre et poeng av å erstatte skadet rekvisita eller utstyr så snart som mulig. Du kan ta denne positive nye vanen enda lenger ved å sørge for at alle rekvisita og utstyr blir lagt bort der de hører hjemme når du er ferdig med å bruke dem.

Disse nye vanene vil være til nytte for deg, så vel som alle andre som bruker samme rekvisita og utstyr. Når alt er kontrollert for god stand og satt bort, vil de alle være i god stand og lett tilgjengelig neste gang du eller noen andre trenger dem. Det vil gjøre arbeidsdagen din så mye jevnere, og du vil bli mer produktiv.


cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

14.  EN POSITIV SINNSTILSTAND

Ingenting har kraften til å øke produktiviteten din så sikkert og enkelt som en positiv sinnstilstand. Selv om du kanskje ikke har tid eller lyst til å gjenta bekreftelser til deg selv gjennom hele arbeidsdagen, er det viktig å erkjenne at tankegangen din påvirker og påvirker produktiviteten din. Hvis du har problemer i ditt personlige liv, jo bedre du er i stand til å holde dem utenfor arbeidsdagen, jo bedre vil du prestere. Selv om noe er spesielt plagsomt, bør du prøve ditt beste for å holde dine personlige problemer atskilt fra arbeidslivet. Hvis det er noe du trenger hjelp til, kan det å få hjelp i fritiden hindre det i å forstyrre arbeidet ditt.

På den annen side, hvis det er noe negativt med arbeidslivet ditt, bør det tas opp og håndteres så raskt som mulig. Å føle deg overveldet, engstelig, stresset eller tynget vil bare bremse deg. Jo mer du er i stand til å forbli positiv og optimistisk, jo mer vil du oppnå. Selv om du står overfor en oppgave som er spesielt stor eller vanskelig, kan en positiv sinnstilstand hjelpe deg til å oppnå mer enn du trodde du kunne. Ingenting kan gjøres på en gang. Noen ganger skal det mange små skritt til for å få noe gjort. Noen ganger oppstår feil og tilbakeslag. Men når du husker på at hvert trinn kommer deg nærmere målet ditt, er du på rett vei. Når du forteller deg selv at hver liten prestasjon er et oppnådd mål i seg selv, gir du deg selv oppmuntringen og motivasjonen du trenger for å lykkes.

Å ha en positiv sinnstilstand faller ikke naturlig for alle. Hvis du er en av de mange som aldri har tenkt mye på det, er i dag det ideelle tidspunktet å starte. En positiv sinnstilstand vil tillate deg å føle deg mer trygg på deg selv, og mer trygg på dine evner. Selv om selvtillit er en relativt ny opplevelse for deg, vil du høste fruktene på kort tid. Du vil snart se hvor mye en positiv sinnstilstand påvirker hvor mye du får gjort, og hvor fornøyd du er med resultatene. Du vil bli mer produktiv og mer fornøyd med resultatet.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

15.  MOTSTÅ NEGATIVITET


Negativitet er en stor blokkering for produktivitet. Det sikrer også at alt som blir gjort verken er tilfredsstillende eller verdsatt. Enten negativiteten du trenger å motstå er din egen eller andres, jo raskere det blir håndtert, jo raskere vil du være tilbake på sporet. Negativitet kan komme i mange former, og de er alle kontraproduktive. Negativitet kan komme i form av bagatellisering. Du kan være usikker på din evne til å gjøre jobben, eller å gjøre den bra. Hvis du tror at feil er i horisonten, er dette den sikreste måten å få det til. Du kan motstå negativiteten ved forringelse ved å minne deg selv på din kompetanse.

Det kan hende du må trene på å gjøre dette med jevne mellomrom. Når du ikke lar et negativt lys overskygge dine evner, vil det hindre deg i å gå i stå. Negativitet kan også komme i form av å klage. Enten du klager på jobben din eller på noe annet i livet ditt, kan denne typen negativitet påvirke arbeidet ditt. Å klage sliter deg ned, og ødelegger evnen til å fokusere ordentlig. Når du motstår trangen til å klage hver gang du føler et ønske om å gjøre det, vil du ta skritt for å holde negativitet ute av arbeidslivet. I stedet for å bli sliten og sur av å klage, vil energinivået ditt være på sitt beste.

Bekymring er en annen form for negativitet. Det kan bremse deg, og føre til at du blir mindre produktiv. Selv om det kan høres vanskelig ut, er en god tilnærming å minne deg selv på at bekymring ikke utretter noe. Hvis emnet er noe du kan løse, vil du redusere bekymringen ved å gjøre det så raskt som mulig. Hvis det ikke kan håndteres umiddelbart, prøv å fjerne bekymringen mens du jobber. Du må kanskje til og med fortelle deg selv at bekymring i seg selv ikke vil løse et problem.

Dette vil hjelpe deg å fokusere og konsentrere deg bedre. Hvis du finner ut at negativiteten din er ekstrem, kan det være nyttig å be om hjelp utenfra. Du kan lære å være i en bedre sinnstilstand. Dette er bedre for helsen din generelt, og også bedre for produktiviteten. Jo bedre du er i stand til å motstå negativitet med jevne mellomrom, jo mer vil du oppnå.





cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

16.  OPPGAVENE FOR DITT MÅL


Noen mennesker har for vane å se på målet sitt som det viktigste de trenger å oppnå. De kan til og med se på det som det eneste de trenger å oppnå. Hvis dette høres ut som deg, går du glipp av noe veldig viktig som kan øke produktiviteten din. Hvis du ser på hver eneste oppgave du må fullføre for å nå målet ditt som noe veldig viktig i seg selv, vil fremgangen din bli mye jevnere og du vil få gjort mer. En god måte å tenke på dette er å bygge et hus. Hvis du bare tenker på det ferdige huset, mangler du alle trinnene på veien.

Det er mange trinn som er nødvendige for å bygge et hus. Ingen kan hoppes over eller gjøres dårlig hvis du vil at huset skal være sterkt og i utmerket stand når det er ferdig. Målene du har i arbeidslivet er like. Uansett hva ditt spesielle mål består av, er det en rekke trinn som må gjøres for å oppnå det. For best mulig resultat krever hver oppgave underveis din tid, innsats, arbeid og konsentrasjon. Hvis du har et veldig viktig mål foran deg, kan du bli fristet til å korte noen av oppgavene i mellom.

Du kan til og med ha ideen om at å skynde deg gjennom oppgavene dine vil hjelpe deg å nå det endelige målet så mye raskere. Dette er aldri en god tilnærming. Når du ikke gir ditt aller beste i hver eneste oppgave, uansett hvor liten, vil ikke sluttresultatet være så tilfredsstillende som du kanskje håper. Å gi ditt beste for hver oppgave betyr ikke at noe skal fremstå som viktigere enn det faktisk er, kaste bort tid eller glemme det endelige målet ditt. Å yte ditt beste betyr å sørge for at hver oppgave du gjør får den tiden og oppmerksomheten den fortjener.

Det betyr at du tar selv de minste jobbene like seriøst som du gjør de større jobbene. Å vie en skikkelig mengde tid og oppmerksomhet til hver eneste oppgave du gjør, vil ikke bremse deg. Faktisk kan det hjelpe deg å bli bedre motivert for hver oppgave som venter. Når du gir ditt beste til hver enkelt, uansett hvor liten det er, øker du sjansene dine for å være helt fornøyd med de endelige resultatene når du når dine største mål.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

17. OM MEDARBEIDERE OG ANSATTE

Det er en trend som er populær i næringslivet i dag. Noen mennesker tror at konkurranse er den beste måten å øke produktiviteten på. Uansett hvilken bransje du er i, er det svært sannsynlig at denne tilnærmingen vil slå tilbake. For det første er teamarbeid mye bedre enn konkurranse. Når du bruker tilnærmingen om at alle jobber for selskapets felles beste, vil mer bli gjort. Når følelsen av konkurranse er eliminert, vil hver person ønske å bidra med sitt aller beste rett og slett fordi det er hans sted å gjøre det.

Han vil ikke føle at han må overgå kollegene sine, noe som igjen vil øke følelsen av teamarbeid. Når alle jobber som et team, og jobber mot et felles mål, vil produktiviteten øke. For det andre må alle føle at han blir verdsatt. Dette er like sant på arbeidsplassen som alle andre steder. Den beste medarbeideren, og den som får mer gjort, er den som tror at arbeidet hans blir satt pris på. En annen faktor for å øke produktiviteten er å redusere mengden spenning, friksjon og konflikt på arbeidsplassen.

Når det er ansatte som gjør et poeng av å ikke komme overens med andre, forventer at noen andre skal gjøre jobben deres for dem, eller rett og slett er vanskelig å være rundt på regelmessig basis, bør denne typen problemer håndteres så raskt som mulig. Alt som trengs er en eller to personer som liker å krangle, eller unndra seg ansvar over på andre, for å gjøre en hvilken som helst arbeidsplass til et ubehagelig sted hvor ingen kan konsentrere seg om å gjøre jobben sin.

Det er viktig å eliminere disse problemene slik at alle på arbeidsplassen kan få ting gjort. Produktiviteten er på topp på arbeidsplassen der alle tilstedeværende trives. Dette betyr ikke å kaste bort tid med unødvendig prat og besøk. Bare å erkjenne at alle er der for samme formål er vanligvis nok. Arbeidsplassen skal være et sted hvor alle ansatte føler seg komfortable. Det bør være et sted hvor alle vet at medarbeiderne hans alle har de samme målene i tankene. Når hver person vet at han er en verdifull del av selskapet, og en verdifull del av teamet, vil hver person føle seg mer selvsikker og vil være mer produktiv.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

18.  BELØNN DEG SELV LANGS VEIEN

Å oppmuntre deg selv ved å belønne deg selv langs linjen kan være en god ting. Dessverre, hvis det er tilnærmet på feil måte, kan det være mer trøbbel enn det er verdt. Hvis du tror at du skylder deg selv fri, spesielle godbiter eller noe annet som er verdt å merke seg hver gang du oppnår noe, vil du snart oppleve at du oppnår veldig lite. I stedet for å se det som en belønning for en vel utført jobb, kan du begynne å føle at du har rett til belønning eller spesielle tjenester for å fullføre oppgaver som uansett er innenfor ditt ansvarsområde.

Dette er grunnen til at det vanligvis ikke er en god idé å gi deg selv små «ekstra» for å gjøre jobben din. Det er enda mer negativt hvis du forventer spesiell anerkjennelse eller belønning fra sjefen din eller kolleger for å gjøre det du skal gjøre. Å belønne deg selv langs linjen som om du har gjort en spektakulær prestasjon er ikke den beste måten å gjøre jobben på. I stedet bør det å bruke litt selvoppmuntring være den eneste belønningen du trenger. Når du fullfører en oppgave i tide, eller gjør et prosjekt spesielt godt, kan du anerkjenne det som en liten, men viktig suksess.

Når du bruker denne typen selvoppmuntring med et billedlig klapp på skulderen, belønner du deg selv for en vel utført jobb. Du vil også være forberedt på å gå videre til neste oppgave eller neste trinn. Dette konseptet fungerer like godt enten du jobber på egen hånd eller i gruppe. Hvis ingen føler seg tvunget til å tro at han bør få en slags spesiell anerkjennelse for å gjøre jobben sin, vil det å få jobben gjort prioriteres. I arbeidsmiljøer som inkluderer en rekke personer som jobber sammen som en gruppe, vil ingen føle seg mer eller mindre viktig enn noen andre. Hver person vil innse at han forventes å bidra med noe, uten å forvente å motta noe unikt for å gjøre det.

Å oppmuntre deg selv underveis vil tjene til å holde motet oppe og motivasjonsfølelsen på topp. Selv om betydelige prestasjoner kan resultere i en slags liten ekstra belønning, bør selvoppmuntring være den eneste belønningen som er nødvendig for å gjøre jobben din.

cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

19.  MOTSTÅ Å OVERUTVIDE DEG SELV

Det er to måter du kan forlenge deg på. Du kan påta deg mer arbeid enn du er rimelig i stand til å utføre; eller du kan ta på deg arbeid som ligger utenfor dine evner. Begge disse kan overbelaste energien din, føre til at du blir frustrert og føre til at du blir veldig motløs. De resulterer også i å bli mindre produktive. Du kjenner kanskje noen som er arbeidsnarkomane. Det kan hende han finner et aspekt av jobben sin å gjøre lenge etter at han har forlatt arbeidsplassen. Han kan føle at det alltid er litt mer han må gjøre, mange timer etter at han har sluttet på jobb.

Denne personen kan føle at ingen jobb vil bli gjort, eller ikke vil bli gjort riktig, med mindre han selv gjør det. Hvis du er denne personen, er det nå et godt tidspunkt å vurdere vanene dine med å overdrive deg selv. Selv om du helt sikkert ønsker å være pliktoppfyllende og fullføre alt som er ditt ansvar, vil ikke overdrive deg selv gjøre deg mer produktiv. Det kan ha stikk motsatt effekt. Å overdrive deg selv med jevne mellomrom vil slite deg ut, brenne deg ut og ødelegge helsen din.

Å tillate deg selv å komme inn i denne tilstanden kan påvirke din evne til å konsentrere deg og fokusere riktig. Du kan begynne å gjøre unødvendige feil, eller bli glemsom. Du får ikke på langt nær så mye gjort som du hadde håpet. Du kan motstå å overdrive deg selv ved å være fornuftig både når det gjelder evnene dine og tiden din. Selv om du jobber med et veldig viktig prosjekt, kan du ikke legge «24/7» inn i det og forvente at det skal gå bra. Du må bruke rimelig tid på hvile, spising og trening, og til og med litt rekreasjon, for å være i god stand til å gjøre jobben. Å overutvide deg selv ved å prøve å gjøre en jobb som er utenfor dine evner kan også gi tilbakeslag.

Hvis du ikke er fullt kvalifisert til å gjøre det, blir det ikke bra. I stedet for å overutvide deg selv med noe du vet du ikke kan gjøre, er det bedre å overlate det til noen som virkelig er kvalifisert til å fullføre det riktig. Å bli motløs for jobben din trenger ikke å skje. Hvis du gjør et poeng av å ikke overlenge deg selv, vil du være mer produktiv enn om du prøver å ta på deg alt selv.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

20. HVORFOR DU TRENGER Å STRESSE NED

Stress har mange resultater, og ingen av dem er positive. Resultatene av stress kan stå i veien for å få en jobb gjort. Selv om en jobb er fullført, kan resultatene av stress redusere følelsen av prestasjon og tilfredshet. Når du stresser ned, vil du yte ditt beste og sette pris på resultatet. Siden hver person er et individ, kan det være nyttig for deg å finne de beste måtene å stresse ned på. En kaffepause, en rask spasertur eller å sette tankene dine på noe helt annet i noen minutter, er noen måter som kan være nyttige for deg. Din egen individuelle personlighet og behov må være de avgjørende faktorene.

En metode som fungerer for én person, fungerer ikke nødvendigvis like bra for neste person. Hvis du ikke stresser ned når det er nødvendig, får du ikke gjort så mye. Stress kan overstyre konsentrasjonen din, og etterlate deg fokusert på alt annet enn oppgaven. For mye stress, spesielt hvis det er langvarig, kan gjøre deg trøtt og fysisk syk. I tillegg til å forårsake hodepine og en generell følelse av uvelhet, har langvarig stress til og med makt til å svekke immunforsvaret ditt. På det verste kan ekstremt og langvarig stress føre til medisinske komplikasjoner.

Når stress har makten til å forårsake alle disse problemene, bør det være lett å se hvordan det kan påvirke jobben din. Dette er grunnen til at avstressing når det er nødvendig å gjøre det ikke bør betraktes som en luksus, dumt eller bortkastet tid. Å neglisjere behovet for å stresse ned kan hindre deg i å få gjort noe. Avstressing skal ikke sees på som en unnskyldning. Når du først har begynt å vurdere effekten av stress på arbeidslivet, bør det ikke være vanskelig å avgjøre når behovet for å stresse ned oppstår.

Men verken du eller jobben din har råd til å bruke avstressing som en unnskyldning for å være lat eller uansvarlig. Med bare en liten mengde trening blir det lett å legge merke til når stress begynner å påvirke arbeidet ditt. En liten pause for den spesifikke typen avstressingsmetode som er mest hensiktsmessig for du bør redusere eller lindre stresset. Når du ikke er overveldet av stress, vil det være lettere å fokusere på det du gjør og få det til.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

21.  ANGI OG RANGER DINE PRIORITERINGER


Når du er på jobb, er praktisk talt alt du gjør viktig. Å angi og rangere prioriteringene dine vil imidlertid bidra til å holde alt i sitt rette perspektiv. Dette er en positiv måte å få ting gjort på. Å sette og rangere prioriteringer betyr å erkjenne at noen oppgaver krever mer tid enn andre, og noen oppgaver krever mer arbeid enn andre. Hvis du gjør feilen med å prøve å bruke like mye tid til hver oppgave, vil det bremse deg og du vil ikke oppnå så mye som du burde. Selv om du ønsker å yte ditt beste for hver oppgave, er det en mye mer produktiv tilnærming å bestemme hvilke som vil kreve mer tid og krefter enn å prøve å se på alt likt.

Å angi og rangere prioriteringene dine betyr også å bestemme hvilke oppgaver som må fullføres først. Du kan tenke deg at dette bare er logisk, men det skjer ofte ikke på den måten. Kanskje er det et veldig stort prosjekt i horisonten, som vil kreve betydelig mer tid og krefter enn de mindre prosjektene du har for hånden. Kanskje det er en som inkluderer en viktig tidsramme, eller til og med en frist. I tilfeller som disse kan du ha blitt fristet til å gjøre de mindre, enklere oppgavene først. Selv om det betyr at disse lettere oppgavene vil bli fullført, er det ikke sikkert den du burde ha gitt oppmerksomheten til først. Når du rangerer prioriteringene dine, kan du begynne med å bestemme hvilken jobb eller prosjekt som må ha oppmerksomheten din før andre.

Denne metoden vil ikke bare sikre at den blir gjort, men også at du møter den uten nok motivasjon til å gjøre det riktig. I likhet med det som ble sagt tidligere i denne boken om å ta på seg de tøffeste jobbene først, jo før du starter en med en tidsfrist, desto mer sannsynlig er det at du fullfører den i tide. Å sette og rangere dine prioriteringer er ikke en vanskelig eller tidkrevende satsning. Hvis du begynner hver arbeidsdag med en kort oversikt over alt du trenger å oppnå, kan du gi toppprioritet til oppgavene som må fullføres først. Hele arbeidsdagen din blir mye jevnere, og du får gjort mer.






cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

22.  TREN PÅ KOMMUNIKASJONSFERDIGHETER

Enten du jobber alene eller på et travelt kontor, bør gode kommunikasjonsevner være en standard del av arbeidshverdagen. Jo bedre du blir på disse ferdighetene, jo mer vil du få gjort. På sin side kan alle du jobber med bli mer produktive. Noen mennesker trenger å bli minnet på at gode kommunikasjonsevner inkluderer å vite forskjellen mellom fruktbar kommunikasjon og meningsløs tidssløsing. Det kan hende du har noen på kontoret ditt som liker å «besøke» kollegaer i løpet av dagen, eller som alltid ser ut til å snakke i telefonen hans eller hennes. Denne typen sosial aktivitet er ikke egnet for arbeidsplassen. Det forhindrer at jobben blir gjort. Gode kommunikasjonsevner på arbeidsplassen kan generelt oppsummeres i to kategorier.

Det er den typen kommunikasjon som skal være så direkte, kort og saklig som mulig. Du kan si hva som helst som må sies, eller stille et spørsmål, eller avklare noe, uten å kaste bort din egen tid eller den andre personens tid. Den andre typen kommunikasjon er den som innebærer å gi, motta eller utveksle informasjon. Du må kanskje fylle ut noen om en del av jobben, eller be om en detaljert forklaring om et prosjekt. I de fleste tilfeller er dette de eneste formene for kommunikasjon som forbedrer arbeidsplassen og øker produktiviteten.

Gode kommunikasjonsevner innebærer også å være mottakelig for, og lytte til, hva den andre sier. Bare å vente på din tur til å snakke er en negativ vane som burde vært avskaffet i barndommen. Hvis du ennå ikke har utviklet vanen med gode lytteferdigheter, kan det være nyttig å praktisere denne vanen i fritiden. Hvis du av og til har lunsj eller pauser med kollegene dine, kan dette være et utmerket tidspunkt for å utvikle lytteferdighetene dine. Å praktisere gode kommunikasjonsevner på arbeidsplassen sparer tid. Når spørsmål, svar og forklaringer mottas fullt ut når de først blir sagt, eliminerer det behovet for repetisjon. Det gir også den andre personen beskjed om at det han sier er verdifullt. Når alle er «på samme spor», vil alle få mer gjort.

cropped-18485326_444327029253240_4217367424083621820_n.png

23.  STRATEGIER

Når du hører ordet «produktivitet», er sannsynligvis jobben din og arbeidsplassen det første du tenker på. Den gode nyheten er at alle disse strategiene for å øke produktiviteten er like passende for andre «steder» i livet. De er like nyttige for studenter som ønsker å få mer gjort med college- eller videregående arbeid, og til og med husmødre som aldri ser ut til å ha nok tid til å gjøre alt som må gjøres. Det er bare tjuefire timer i døgnet. Dette er et faktum som er like sant for alle.

Av hensyn til din helse og generell velvære må et antall av disse timene tildeles til søvn, litt rekreasjon og andre viktige helserelaterte vaner. Selv om dette fortsatt gir en del timer på dagen for å få ting gjort, kan tiden din bli feildirigert eller spolert bort hvis du tillater det, eller hvis du er usikker på hvordan du best administrerer disse timene. Strategiene for å få ting gjort er fokusert på hvordan du best administrerer arbeidsdagene dine for optimal produktivitet. Når du lærer hvordan du ikke kaster bort tid og får mest mulig ut av hver time og hver dag, vil du få gjort mer. I stedet for å føle deg stresset, overarbeidet og overbelastet, noe som alle kan føre til mindre enn tilfredsstillende resultater, vil resultatene du oppnår være virkelige prestasjoner.

Å utvikle og praktisere disse strategiene for å få ting gjort vil ikke ta mye tid eller krefter fra din side. Litt motivasjon, og viljen til å begynne å sette det i praksis, er egentlig alt du trenger. Ikke bare vil du se deg selv bli mer produktiv, du kan se tilbake på hver dag som en av dine beste.

Kopirett © Oppvind 2023-2024  –  Org. 927 302 144  –  Bank 1254 63 50515  –  Personvernerklæring  –  Nettsted utviklet av Frogner Data
Kopirett © Oppvind 2023-2024  –  Org. 927 302 144  –  Bank 1254 63 50515  –  Personvernerklæring  –  Nettsted utviklet av Frogner Data